Wees voorbereid – Bestel op tijd.
Zaterdag 9 november gaat de nieuwe campagne van Thuiswinkel Waarborg, diverse webshops en vervoerders uit de e-commercesector van start met de titel: Wees voorbereid – Bestel op tijd. Met de campagne wil de e-commercebranche consumenten adviseren om tijdig cadeaus te bestellen voor de feestdagen. Ieder jaar zorgen de feestdagen voor een omzetstijging van gemiddeld 28% ten opzichte van een normale week.
De webwinkels en vervoerders hebben gezamenlijk de nodige maatregelen genomen om de feestdagen voor iedereen tot een succes te maken. “De e-commercebranche kijkt altijd enorm uit naar de feestdagen en is vroeger dan ooit begonnen met de voorbereidingen. Webwinkels en vervoerders nemen maatregelen zoals het inzetten van extra mankracht. Zij zullen consumenten zo goed mogelijk informeren over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, hoe meer spreiding en minder bezorgdruk in enkele dagen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van web-winkeliers.
Piekdagen online bestellingen
De piekdagen in aantal bestellingen liggen dit jaar naar verwachting op 29 november (Black Friday) en Cyber Monday (2 december). Anders dan voorgaande jaren, vallen deze dagen dicht op Sinterklaas. Je kunt je voorstellen dat het een uitdaging wordt om al die miljoenen pakketjes voor pakjesavond te bezorgen. Bij webwinkels wordt keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken, bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd. “We zien dat veel webwinkels hier al vroeg op anticiperen. Sinds vorig jaar zijn ze eerder hun kortingsacties gaan aanbieden. Bijvoorbeeld al met mooie kortingsacties op Singles Day (11 november) en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk”, geeft Wijnand Jongen aan.
Op tijd besteld, op tijd bezorgd
Het kan op sommige extreem drukke dagen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet- zoals ontvangers gewend zijn – al de volgende dag bezorgd kan worden. “Met de campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’, vragen we de consument daar rekening mee te houden en tijdig te bestellen”, zegt Wijnand Jongen. Wat ‘op tijd besteld’ is, kan per webwinkel verschillen. Webwinkels informeren consumenten daar zelf over door bijvoorbeeld bij een product op de site de actuele levertijd weer te geven.
Wat kun je als consument doen
De mogelijkheid om cadeaus online te bestellen is ideaal voor mensen die overdag niet naar de winkelstraat kunnen, willen kiezen uit een breed assortiment, voor mensen die rustig willen zoeken, of voor mensen die thuis nieuwsgierige kinderen hebben. Consumenten kunnen een aantal dingen doen:
- Bestel de cadeaus ruim voor de dag dat je ze nodig hebt. Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.
- Laat pakketten afleveren op een servicepunt. De vervoerder komt dan niet voor een dichte deur te staan, je kunt het pakket ophalen wanneer je wilt en je voorkomt dat het voortijdig in handen komt van degene die je wilt verrassen.
- Als je het graag thuisbezorgd wilt hebben, kies dan een moment waarop je zeker weet dat je thuis bent. Als bezorgers voor een dichte deur staan, duurt de bezorging van pakketten langer.
- Meld je aan voor de nieuwsbrief van je favoriete webwinkel, zodat je weet welke aanbiedingen er zijn en wanneer.
- Veel webwinkels geven ook kortingen tijdens Singels Day, rond 11 november. Ook zijn in de week voorafgaand aan Black Friday al veel producten met korting verkrijgbaar. Wachten tot die ene vrijdag is dus in veel gevallen niet meer nodig.
- Benieuwd wanneer je pakketje binnenkomt? Houd dan de website van de betreffende webwinkel en je e-mail of app van de vervoerder in de gaten.
De campagne wordt ondersteunt met de volgende video